Z tego okresu pochodzi instalacja Wenus wśród szmat, która łączy w sobie dwa różne elementy: rzeźbę w stylu antycznym i współczesne produkowane masowo ubrania. Niezwykłe w tej instalacji jest wykorzystanie kontrastów: marmur - tkanina, neutralna biel - pełny wachlarz kolorów, zimny - ciepły, miękki – twardy. W tej instalacji spiętrzone ubrania układają się w kształt piramidy i stanowią tło dla pierwszoplanowej, usytuowanej centralnie figury kobiecej stojącej w kontrapoście. Elementy są równoważne wysokością, ale jeżeli chodzi o szerokość i objętość dominuje „góra szmat”. Kobieta jest odwrócona tyłem do widza czyli człowieka, co podkreśla jej zainteresowanie towarem, bliską relację z produktem, konsumpcyjnym stylem życia.
W ostatnim okresie niezwykle słynne są jego obrazy- lustra, gdzie pokazuje problem dwuznaczności oraz granic oddzielających to co realne od tego co przedstawione.
W 2009 roku blisko osiemdziesięcioletni Michelangelo Pistoletto zaprezentował na Biennale w Wenecji Twenty-two less two". Tylko Pistoletto mógł pozwolić sobie na tak patetyczne (szczególnie w kontekście Wenecji) tworzywo jak lustra, symbol wieczności, całości i refleksji ale też nieskończonej iluzji. Ta realizacja to ogromna instalacja, ale i chwilowy performance. Podczas otwarcia imprezy artysta rozbił dwadzieścia oprawionych w ciężkie złote ramy luster, pozostawiając dwa przeglądające się w sobie. Sztuka Pistoletto zawiera głęboki wymiar egzystencjalny.