Jesteś jak...?

Jak zwierze?

A może jak ptak? Ryba? Gad?

Homosapiens – człowiek rozumny, a więc posiadający umiejętność rozwiązywania zagadnień
za pomocą wnioskowania. Człowiek rozumny wie, uświadamia sobie jakie są istotne relacje
między obserwowanymi zjawiskami. Posiada zdolność myślenia.
Umiejętność radzenia sobie w życiu, roztropność u zwierząt określa się jako zmyślność.
To co zwierzęciu podpowiada instynkt, człowiekowi dyktuje rozum. Czasami tracimy zdolność rozumowania i mimo braku zwierzęcego instynktu zachowujemy się jak one. Stąd wiele określeń, powiedzonek związanych ze zwierzętami jest przypisane człowiekowi. Zachowujemy się jak osły,
mrówki, sępy, motylki, kameleon. Ryczymy jak lwy, płaczemy jak bobry, chomikujemy.
Mamy gołębie serce, sokoli wzrok, słuch nietoperza, sen zająca. Czasami jesteśmy świnią.

Część I. Szkicowanie
Zastanówcie się czy posiadacie cechy przypisywane zwierzętom, ptakom, rybom, gadom.
Jeśli tak to jakie? Czy często zachowujecie się jak zwierzęta? Ile „zwierzęcia” jest w was? Wykonajcie kilka szkiców: ptaków, ryb, gadów, zwierząt w których dostrzegacie cechy
swojej osobowości.
Część II. Rysowanie
Na podstawie szkiców stwórzcie jeden rysunek, obraz: portret nadrealistyczny, surrealistyczny swojego „JA” - „Jesteś jak...”.  Najważniejsze jest to, jaką prawdę chcecie o sobie  powiedzieć. Spojrzenie w głąb siebie być może  pozwoli to wam odszukać. Zastanówcie się co chcecie ukryć,
co eksponować. A więc, stwórzcie swój niepowtarzalny wizerunek: jak siebie widzicie, jak siebie odbieracie.

Część II. Wykonanie projektu na komputerze

Poszukajcie ilustracji zawierających elementy waszego szkicu (zwierząt, ptaków, ryb, gadów).
Zeskanujcie potrzebne wam fragmenty ilustracji. Przy użyciu graficznego programu komputerowego stwórzcie finalny projekt waszego „JA”.

Prezentacja/konfrontacja
Połóżcie wszystkie prace obok siebie. Przyjrzyjcie się wszystkim pracom. Porównajcie je z sobą. Podejmijcie dyskusję,  o tym co kto wykonał, jak wykonał swoją pracę. Co autor chciał przedstawić,
co dostrzegają w pracy inni?

Uczestnicy: młodzież, dorośli.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: papier A4, kredki, flamastry, komputer z programem graficznym np. Photoshop,
skaner, ilustracje z gazet.
Czas działania:4 godziny.

Bibliografia

Branbenburg B. (2006), Rene Margritte fur Kinder, Verlag an der Ruhr.

Walch J. (2005), Kunst unterichten: TierART, Auggsburg: WEKA MEDIA.

Artyści i ich dzieła
Ernst M. (1937), Der Hausengel (Domowy anioł), Olei na płótnie 114 x 146cm, w zbiorach prywatnych.
Picasso P. (1939), Kot i ptak, olej na płótnie 97x130cm, w zbiorach prywatnych.

Wybrane realizacje
Warsztat przeprowadzony w ramach zajęć Działania twórcze ze studentami
Wydziału Artystycznego w Wyższej Szkole Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi (2009).