kolo
lukoa
scenariuszss
przyciskoa
MANDALA analityczna

Mandala analityczna to taki specyficzny rodzaj tworzenia, w którym  dość dużą wagę przykłada się do analizy pewnych faktów; tak w trakcie tworzenia jak i w stosunku do gotowego wytworu.
To taki rodzaj mandali, w którym istotną rolę odgrywa analiza tego, co powstaje, jak powstaje, kiedy powstaje i tego, co powstało. Taka analiza może odbywać się na kilku różnych poziomach, w różny sposób. Ta analiza może odbywać się w naszym umyśle - luźno, bez szczególnego werbalizowania, lub może być dokładnie werbalizowana - opisywana.

Przebieg ćwiczenia

Weź arkusz papieru (koło o średnicy 50cm) i pisma z ilustracjami.
Znajdź odpowiednie dla siebie miejsce do pracy.
Rozpocznij tworzenie mandali, collage z fragmentów ilustracji gazetowych.

W tym przypadku chodzi o proces twórczy, w którym w znacznym stopniu angażujemy naszą uwagę, o pracę kontrolowaną przez nasz świadomy umysł. Chodzi tu o taki proces twórczy, w którym do działania włączamy naszą świadomość, nasze racjonalne, logiczne myślenie.
Oczywiście nie chodzi tutaj o pracę wyrafinowaną, ani o pracę opartą na utartych stereotypach czy też kanonach artystycznych. Chodzi tutaj jedynie o pewną staranność, szczególną uwagę myślową.
Taka forma pracy pomaga nam zagłębić się w sens tego, kim jesteśmy i pomaga ułatwić nam naukę symbolicznego języka mandali.
W przypadku takiej pracy możesz skorzystać z różnych skojarzeń, zakotwiczonych wcześniej znaków i symboli. Możesz włączyć do działania swoją wyobraźnię opartą o werbalne skojarzenia. Możesz skorzystać z wyobrażeń i kodów werbalnych - słów, haseł, powiedzeń. Wcześniejszym wyobrażeniom werbalnym możesz nadać konkretny kształt, formę, kolor. Przy wyborze form czy też kolorów można skorzystać z pokładów wcześniej widzianych zestawień, ale dobrze, aby to była własna, swoista logika.

Pokaz – prezentacja

Przyjrzyj się bardzo dokładnie swojej pracy. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: czy twoja praca oddaje rzeczywiście ciebie, twój charakter, temperament, umiejętności, problemy?
Oglądamy wszystkie prace, porównujemy, omawiamy, dyskutujemy.

Uczestnicy: dzieci w wieku szkolnym, młodzież, dorośli.
Miejsce: sala, klasa.
Materiały: papier o średnicy 50cm, gazety pisma kolorowe, nożyczki, klei.
Czas działania:2 godziny.

Bibliografia

Karolak W., Handford O. (2008), MANDALA w arteterapii, Łódź: WSHE.

Artyści i ich dzieła

Andrzej Urbanowicz (1996), Serpemanita,  Grafika (drewno polichromowane)
Aleksandra Semeniuk (2000), Mandala V, obraz (akryl na desce).

 

przyciskssss