"
o autorze
scenariusz
prace
linki
stopka
CZŁOWIEK siedem dni tygodnia

Podobno nie ma idealnej twarzy: za małe oczy, za duży nos, odstające uszy, za wąskie wargi, wystająca szczęka itd. Oczywiście te „defekty” na zdjęciu można skorygować za pomocą programu wirtualnego upiększania. Ta metoda pozbawia jednak twarz jej prawdziwego charakteru. Jest też inny sposób, jeżeli nie chcemy korzystać z pomocy chirurga plastycznego: technika makijażu, która pozwala podkreślić najpiękniejsze cechy, lub ukryć to co nas drażni w naszym wyglądzie. Nasz makeup nie zawsze jest taki sam. Świadomie dostosowujemy go do sytuacji w jakiej się znajdujemy, do pory dnia.
Wykorzystajmy naszą chęć do dokonywania zmian w naszej twarzy.

Część I
Twórcze poszukiwania właściwego, oryginalnego, wyjątkowego wyrazu – wyglądu twarzy. Zastanówcie się nad waszym portretem - wyglądem na różne okazje: do szkoły, do pracy, na przyjęcie rodzinne, na bal, aktywność sportową.

Część II
Szkicowanie, projektowanie. Zróbcie zdjęcia waszych Twarzy. Wybierzcie jedno i skopiujcie do formatu A4 w ilości siedmiu sztuk. Zaprojektujcie wygląd waszych twarzy na charakterystyczne aktywności: w poniedziałek, wtorek, środę, czwartek, piątek, sobotę, niedzielę. Użyjcie do tego celu kredek, flamastrów, farb.

Alternatywnie: praca na komputerze.
Skopujcie jedno wybrane zdjęcie waszej twarzy siedem razy. Używając jednego z programów graficznych zrealizujcie
na kolejnych zdjęciach idee wcześniej naszkicowane. Użyjcie retuszu, kolorowania, zmniejszania, powiększania.

Pokaz – prezentacja
Przeanalizujcie portrety każdej osoby. Przeanalizujcie każdą osobę w jej siedmiu odsłonach. Porównajcie jak poszczególne osoby widzą siebie w każdym dniu tygodnia. Czy różnicie się w swoich odsłonach na kolejne dni tygodnia? Czy różnicie się w aktywnościach i wyglądzie na poszczególne aktywności. Z jaka twarzą czujecie się najlepiej?

Uczestnicy: młodzież, dorośli.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: papier, kredki, mazaki, papiery kolorowe; komputer z programem np. Photoshop.
Czas działania: około czterech godzin.

Bibliografia
Osińska B., (1988), Sztuka i czas, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Nars F., (2008), Makeup Your Mind, Warszawa: Księgarnia artystyczna.

Artyści i ich dzieła
Warhol A., (1962), Marilyn Monroe, seria portretów.
Halewicz A., (2007), Biało czerwona na zawsze, fotografia. Łódź: Fotofestiwal.

Opisy konkretnych realizacji, uwagi, refleksje

Wybrane przykłady realizacji w ramach zajęć „Działania Twórcze” na Wydziale Artystycznym w Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi (2012).

1.
Autor: Wojtek
Tytuł: Każdego dnia inną mam twarz
Idea: Twarz człowieka zmienia się w trakcie tygodnia w zależności od tego jaki jest obecnie dzień. Zaczynając od poniedziałku gdzie człowiek jest ospały i brakuje mu sił do życia, poprzez kolejne dni tygodnia gdzie jego twarz z każdym dniem promienieje osiągając w weekend szczyt szczęścia, kończąc na niedzieli, gdy uświadamia sobie, że zbliża się poniedziałek i jego nastrój jest bliżej niezidentyfikowany.
Refleksja: Każdy dzień jest inny, każdego dnia człowiek czuje się inaczej i wizja weekendu kiedy będzie mógł odpocząć nieustannie poprawia jego nastrój. Jako społeczeństwo zostaliśmy tak wychowani i chyba nie widać innych możliwości, by mogło być inaczej.

2.
Autor: Olga
Tytuł: Siedem razy inna ja
Idea: Siedem dni tygodnia to siedem różnych stanów umysłu, siedem nastrojów, humorów. Każdego dnia człowiek podlega innym stanom emocjonalnym i duchowym.
Refleksja: Przez cały tydzień człowiek ulega różnym nastrojom i emocjom. Kolory symbolizują nastój towarzyszący każdemu dniu tygodnia. Początek tygodnia jest pesymistyczny, przygnębiający i smutny stąd szare i ciemne tonacje kolorów, natomiast im bliżej końca tygodnia tym kolory są bardziej nasycone, co daje radosny, pogodny i optymistyczny nastrój.

3.
Autor: Joanna
Tytuł: Portrety na każdy dzień tygodnia
Idea: Jak kolejne dni tygodnia malują się na mojej twarzy?
Refleksja: W celu wykonania tego zadania przydatna okazała się ucieczka do pewnego uogólnienia, które polegało
na pokazaniu dominującej w danym dniu emocji. Jest to możliwe jeśli weźmie się pod uwagę nie tylko prozę codziennych zajęć, ale też generalne opisanie z samopoczucia, np. poniedziałkowe zaspanie, lub piątkową chęć
do zabawy.

4.
Autor: Marcin
Tytuł: Portrety na każdy dzień tygodnia
Idea: Poczuć się jak w skórze właścicieli kapeluszy.
Refleksja: Codzienność może odrobinę zacierać nasze cechy charakterystyczne dla nas samych. To zadanie zmusiło do zauważenia, jak przez kolejne dni tygodnia buduje się nasz nastrój. Jak codzienne sytuacje przekładają
się na zachowanie czy wygląd. Obserwacja siebie umożliwia wydobycie najbardziej rzucających się w oczy elementów potrzebnych do stworzenia portretów.